We kennen in Nederland natuurlijk allemaal het NL teken op de kentekenplaat, wat aangeeft uit welk land we precies komen. In Europa heeft ieder land zijn eigen kentekenplaat met bijbehorende landcode. De kentekenplaat kleur van de meeste Europese landen is wit. In Nederland hebben we gekozen voor een gele kentekenplaat. In veel Europese landen is je kenteken persoonlijk, zoals de Belgische kentekenplaat. Dat betekent wanneer je een nieuwe auto koopt, je de kentekenplaat ook meeneemt naar je nieuwe auto. Zo behoud je altijd je eigen kenteken. In sommige landen is het ook mogelijk om een gepersonaliseerde kentekenplaat te kiezen voor je auto. Hier moet je dan vaak wel flink voor betalen. Je kunt dan bijvoorbeeld wel de naam van je hond, bedrijf of kind kiezen voor je kentekenplaat. Bij Duitse kentekenplaten kun je aan de eerste letters zien uit welke deelstaat de auto komt. Zo heeft ieder land haar eigen kentekensysteem.
Wat zijn nu de landcodes van de kentekenplaten van andere Europese landen? We hebben ze even voor je op een rij gezet.
A: Oostenrijk; de A staat voor Austria
AL: Albanië
AND: Andorra
B: België (witte nummerplaten met robijn rode letters en cijfers)
BG: Bulgarije
BY: Wit-Rusland
CH: Zwitserland
CY: Cyprus
CZ: Tsjechië (Czech Republic)
D: Duitsland (witte kentekenplaten met zwarte letters; eerste letters geven de deelstaat aan)
DK: Denemarken
E: Spanje (Espana, kentekenplaat bestaat uit 4 cijfers en 3 letters)
EST: Estland (bestaat uit 3 cijfers en 3 letters)
F: Frankrijk (gele kentekenplaten, net als in Nederland, de rechterstrook op de kentekenplaat geeft aan uit welk departement de auto komt)
FIN: Finland (voorheen aangeduid als SF, bestaat uit 3 letters en 3 cijfers)
FL: Liechtenstein (Furstentum Liechtenstein, zwarte kentekenplaat met witte letters)
GB: Groot-Brittannië
G: Griekenland (kentekenplaat bestaat uit 3 letters en 4 cijfers)
H: Hongarije
HR: Kroatië (Hrvatska)
I: Italië (witte kentekenplaten met zwarte letters, vaak wordt gekozen voor een klein formaat; op de Euro kentekenplaten staat rechts een blauwe strook met het registratiejaar en het departement)
IRL: Ierland
IS: IJsland (Island)
L: Luxemburg
LT: Litouwen
LV: Letland (Latvia)
M: Malta
MC: Monaco (mogelijkheid om een gepersonaliseerde kentekenplaat te bestellen)
MD: Moldavië
MN: Montenegro
MK: Macedonië
N: Noorwegen (nummerplaat bestaat uit 2 letters en 5 cijfers)
NL: Nederland
P: Portugal
PL: Polen
RO: Roemenië
RSM: San Marino (Repubblica San Marino)
RUS: Rusland
S: Zweden
SK: Slowakije
SLO: Slovenië
SRB: Servië (Srbija)
TR: Turkije
V: Vaticaanstad (zelfs het kleinste land ter wereld heeft een eigen kentekenplaat)
Nederland, een land van molens, tulpenvelden en een efficiënt transportsysteem. Een belangrijk onderdeel van dit systeem zijn kentekenplaten, en achter die ogenschijnlijk simpele combinaties van letters en cijfers schuilt een fascinerende wereld van landcodes. Kentekenplaten zijn niet alleen een manier om voertuigen te identificeren, maar ze vertellen ook een verhaal over de herkomst en geschiedenis van het voertuig. Laten we eens dieper ingaan op de wereld van landcodes van kentekenplaten.
Kentekenplaten werden voor het eerst geïntroduceerd aan het begin van de 20e eeuw, toen de auto-industrie begon te groeien. Het idee was om voertuigen op een gestandaardiseerde manier te identificeren, zodat ze gemakkelijk konden worden gevolgd en gereguleerd. In het begin waren kentekenplaten vrij eenvoudig, vaak gewoon een combinatie van letters en cijfers zonder al te veel betekenis. Maar al snel werden landcodes geïntroduceerd om aan te geven waar een voertuig was geregistreerd.
Landcodes op kentekenplaten zijn meestal afkortingen van het land waarin het voertuig is geregistreerd. Deze codes kunnen variëren in lengte en formaat, afhankelijk van het land. In Nederland, bijvoorbeeld, bestaat een kentekenplaat uit een combinatie van cijfers en letters, waarbij de letters het land van registratie aanduiden.
NL: Nederland
DE: Duitsland
FR: Frankrijk
IT: Italië
UK: Verenigd Koninkrijk
US: Verenigde Staten
Deze landcodes zijn niet alleen handig voor het identificeren van voertuigen, maar ze zijn ook een bron van nationale trots en identiteit. Mensen hechten vaak veel waarde aan de landcode op hun kentekenplaat, omdat het hun band met hun land weerspiegelt.
Terwijl landcodes oorspronkelijk werden geïntroduceerd om voertuigen nationaal te registreren, zijn ze in de loop der jaren geëvolueerd. Sommige landen hebben specifieke codes voor regio's of steden binnen hun grenzen. Zo heeft Duitsland bijvoorbeeld codes zoals M voor München en B voor Berlijn.
Bovendien worden landcodes steeds vaker gebruikt om informatie te verstrekken over het soort voertuig dat wordt geregistreerd. In sommige landen geeft de landcode aan of het een personenauto, vrachtwagen, motorfiets of ander type voertuig is.
Met de groei van internationaal reizen en handel zijn er ook internationale kentekenplaten geïntroduceerd. Deze platen bevatten vaak een specifieke landcode die aangeeft in welk land het voertuig is geregistreerd, gevolgd door een uniek identificatienummer. Deze internationale kentekenplaten worden vaak gebruikt voor tijdelijke invoer of internationaal transport.
Kentekenplaten zijn veel meer dan alleen een manier om voertuigen te identificeren. Ze vertellen een verhaal over de oorsprong en geschiedenis van een voertuig en dragen bij aan de nationale identiteit. Landcodes op kentekenplaten zijn een fascinerend aspect van het wegverkeer, en ze blijven evolueren naarmate de wereld steeds meer verbonden raakt. De volgende keer dat je een auto ziet met een kentekenplaat, werp eens een blik op de landcode en bedenk welke interessante verhalen erachter schuilgaan.